• Psycholog szkolny

        Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań psychologa należy:

        1. Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
        2. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
        3. Wspieranie ucznia z uzdolnieniami.
        4. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
        5. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
        6. Zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kolejnego etapu nauki.
        7. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
        8. Wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych, wynikających z programu wychowawczego szkoły.
        9. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
        10. Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
        11. Współpraca z pedagogiem szkolnym oraz instytucjami wspierającymi szkołę.

        Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:

        • Dyrekcją szkoły
        • Rodzicami
        • Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
        • Nauczycielami i pracownikami innych szkół
        • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
        • Poradniami specjalistycznymi
        • Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

        Opieka psychologiczno-pedagogiczna obejmuje:

        • Działania diagnozujące trudności w nauce i zachowaniu.
        • ( wczesne rozpoznawanie deficytów rozwojowych uczniów)
        • Pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów i ich rodzin.
        • (poradnictwo wychowawcze, opieka socjalna)
        • Psychoedukacja i psychoprofilaktyka.
        • ( profilaktyka uzależnień, zagrożeń w sieci, przemocy w rodzinie, złego dotyku, agresji)
        • Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych.